zondag 30 maart 2014

Berlijns brood

 

 
Een heerlijke zonnige zondag. Terwijl de kindjes nog bij komen van een drukke week , ben ik lekker aan het bladeren geslagen in mijn receptenboek. Deze keer viel mijn oog op het Berlijns brood. Het is niet echt een brood, maar de smaak lijkt meer op kruidkoek alleen dan veel krokanter gebakken. Natuurlijk stonden er al meteen 4 helpende handjes klaar om mama te helpen, en al weldra had ik alles afgewogen en stond de koek in de oven.
Omdat ik geen hazelnoten in huis had, heb ik er gewelde abrikozen en geschaafde amandelen ingedaan. Al denk ik dat ik deze koek met noten wel lekkerder zal vinden.



 
Ingrediënten:
Voor ca. 50 stuks
 
250 gram bruine suiker
250 gram suikerstroop of schenkstroop
4 eieren
500 gram bloem
2 tl bakpoeder
2 el cacao
2 tl kaneel
2 tl speculaaskruiden
1 snufje kruidnagelpoeder
1 snufje zout
600 gram hazelnoten
 
Recept:
 
1. Verwarm de suiker met de suikerstroop al roerend in een pannetje. Laat het mengsel afkoelen in een kom en roer er dan een voor een de eieren door tot een lichte massa ontstaat.
 
2. Zeef de bloem en meng hem het bakpoeder, de cacao, specerijen, het zout en de noten. Roer het mengsel door de suikereimassa.
 
3. Verwarm de oven voor 200 C (heteluchtoven 180 C). Bekleed een bakplaat en verdeel het deeg gelijkmatig over de plaat.
 
4. Bak de koek ongeveer 20 minuten in het midden van de oven. Laat hem op een taartrooster afkoelen tot lauw. Snijd hem dan in repen en bewaar ze in een trommel.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...