maandag 7 januari 2013

Christoffeltaart


Een van mijn favoriete programma's is Rudolphs Bakery waarin vaak de heerlijkste baksels voorbij komen. Een van de taarten die ik al een tijdje op mijn verlanglijstje had staan om te bakken was deze heerlijke Christoffeltaart. Hij is ontzettend machtig, is heerlijk voor de echte chocolade liefhebber en leuk om te maken. Speciaal voor oud op nieuw ben ik aan de slag gegaan.
Het schuim was deze keer goed gelukt, alleen omdat ik voor te kleine cirkels had gekozen en teveel schuim had kwam mijn taartje uiteindelijk iets te hoog uit. Ach van je fouten kun je leren en als beginnende bakker horen fouten er blijkbaar bij. De taart is uiteindelijk ook anders geworden dan in het originele recept, maar hij smaakte wel heel lekker!

Photobucket


Ingrediënten

Schuim
150 g eiwit
300 g suiker
Chocoladeroom
250 g pure chocolade
500 ml slagroom
75 g suiker
100 g kersen uit pot (zonder pit)

Extra nodig
1 blok chocolade
bakpapier
bakplaat
1 spuitzak
Gekarteld en een glad spuitmondje

Photobucket


Schuim Verwarm de oven voor op 90 ºC. Klop het eiwit met de suiker in een vetvrije bekken tot een luchtig schuim. Schep het schuim in een spuitzak met een gladde spuitmond. Spuit drie spiralen op een met bakpapier beklede bakplaat. Droog het schuim circa 3 uur.

Chocoladeroom
Smelt de chocolade au bain marie. Klop de slagroom met de suiker lobbig. Meng een beetje geslagen room door de gesmolten chocolade en roer goed door. Spatel de rest van de gesmolten chocolade door de room. Bestrijk één schuimplak met de chocoladeroom en verdeel de helft van de kersen erover. Leg de tweede schuimplak erop, bestrijk met chocoladeroom en verdeel de rest van de kersen erover. Dek af met de laatste schuimplak en bestrijk de boven- en zijkant met de resterende chocoladeroom.
Schaaf met een mes schaafsel van het blok chocolade. Zet de zijkant van de taart aan met het chocoladeschaafsel en bestrooi de bovenkant ermee.


Bron: Rudolphs Bakery

Photobucket


Opmerking: Omdat ik de schuimlagen te klein had gemaakt waren het hele dikke plakken geworden. Daardoor werd het al een enorm taartje toen ik er 3 op elkaar zette. Ik heb ervoor gekozen twee lagen op elkaar te doen met de crème en de kersen en daarboven op zit achtereen volgens chocoladecrème, kersen, chocoladecrème met verkruimelde schuimbodem, afgewerkt met toefjes chocoroom met kersen. De taart was echter wel erg machtig waardoor ik er meer dan de helft van over heb gehouden. Deze heb ik maar in de diepvries gelegd bij mijn schoonouders.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...